Skidlärare på väg. Sakta men säkert skapar vi 22 skidlärare!
Förra veckan praktiserade alla elever i skidskolan i Åre/Duved. De var i Duved, Rödkullen och i Björnen. Första kontakten för de flesta att stå som ledare inför en skidskolegrupp. Nytt och nyttigt! Första förmiddagen den här veckan samlade vi alla och pratade om erfarenheter från praktiken i skidskolan.
Klassen på Åre Skidlärarutbildning har varit på snö sedan december. Eleverna har praktiserat i skidskola under nyårsveckan. Alla har gjort stora framsteg och det hörs att de på ett naturligt sätt börjar använda de skidtermer vi planterat i klassen sedan oktober. Det håller på att växa fram skidlärare.
Den här veckan startade vi med att introducera brant (och ganska hård) terräng i Lundsrappet. En backe som ställer krav på sina besökare och som inte är nådig om man inte sköter sina kort. Det är lätt att hamna på innerskidan och få känna på tygbromsen hela vägen utför branten i början på backen. Det fick några av eleverna erfara.
Det är både vackert lite kusligt när man ska kasta sig utför den brantaste delen av Lundsrappet på den hårt packade snön. Det gäller att bli kompis med Lundsrappet och det enda sättet att lyckas med det är att spendera tid i backen.
Korta svängar, mellansvängar och stora svängar i brant terräng. Alla ska bemästras med kontroll. Farten, storleken på svängarna och formen på svängarna ska kontrolleras av åkaren. Det gäller att få ihop alla skidtekniska detaljer under åket.
Veckan avslutades i Duved med lite fartfylld skidåkning, käppåkning, kortsväng samt långa svängar och på fredagen ett antal koordinationsövningar. En bra skidlärare har ett brett skidregister. Det gäller att vara beredd på många olika situationer i sin undervisning. Ett av de viktigaste redskapen en skidlärare har är förmågan att kunna demonstrera skidteknik. Första förklara verbalt och sedan dessutom kunna visa det man förklarade för sin elev är ett vinnande koncept.
Vi skapar skidåkning där de måste tänka och reflektera kring skidteknik och pedagogik. Vi bryter invanda rörelsemönster och lägger till nya rörelsemönster för att skapa en bredd i skidkunnandet. Vi ser till att analys och problemlösning ofta finns med i bilden.
Det jobbas mycket i olika små grupperingar för att alla ska kunna hjälpa varandra. Det blir alltid lite dialog och diskuterande i backen. Eget tänkande, eget experimenterande och egna slutsatser lockas alltid fram. Vi kilar konstant in små frågor som måste svaras på. Det blir alltid en blandning av egen skidteknik, analys av andra skidåkare och då och då träning på att ge klasskompisarna tips i deras skidåkning.
Med aningen trötta ben efter en bra skidvecka tar vi nu helg och laddar batterierna inför kommande skidveckor.
Text & Foto: Ola Rockberg
Comments